- Coolblue opent dit jaar zes nieuwe winkels.
- Eentje daarvan komt in Düsseldorf, een jaar nadat de elektronicaketen de Duitse markt betrad met zijn bezorgnetwerk en installatiedienst.
- Na de zomer wil Coolblue naar de beurs, tegen een waardering van naar verluidt 3 miljard tot 4 miljard euro.
Elektronicawebwinkel Coolblue opent dit jaar zijn eerste fysieke filiaal in Duitsland. Dat komt in Düsseldorf en volgt op de entree van de webwinkel op de Duitse markt vorig jaar.
In de deelstaat Noordrijn-Westfalen heeft Coolblue al een eigen bezorgnetwerk en installatiedienst opgezet.
Behalve de winkel in Düsseldorf opent Coolblue de komende maanden ook nog vijf zaken in Nederland en België. Zo staan er winkels in het Rotterdamse winkelcentrum Alexandrium en in Nijmegen en het Belgische Kortrijk gepland. Waar de laatste twee filialen komen is nog niet bekend.
Vorige maand opende Coolblue ook al een winkel in Almere. In totaal heeft het bedrijf nu zestien fysieke winkels, elf in Nederland en vijf in België.
Van studentbedrijfje tot miljardenimperium
Coolblue is opgericht in 1999 door Pieter Zwart en zijn Rotterdamse studievrienden Paul de Jong en Bart Kuijpers. Het bedrijf begon met heel specifieke domeinnamen, zoals laptopshop.nl, bestekstore.nl en fietsstoeltjescenter.nl, in de hoop dat die hoog zouden scoren bij zoekopdrachten.
Uiteindelijk had Coolblue meer dan 300 aparte webwinkeltjes, wat het bedrijf behoorlijk complex maakte. Die strategie werd in 2018 dan ook definitief losgelaten. Eén merk staat nu centraal: Coolblue.
In 2020 boekte het bedrijf circa 2 miljard omzet, ruim een derde meer dan een jaar eerder. Daarmee is Coolblue na Bol.com de grootste webwinkel van Nederland. Ook is het bedrijf winstgevend.
Coolblue wil naar de beurs
Naast het openen van meer winkels wil Coolblue dit jaar ook naar de beurs, zo werd eerder al bekend. Dat zou na de zomer moeten gebeuren.
Aanvankelijk zou het bedrijf hebben gemikt op een beursgang voor de zomer. De vertraging zou onder meer te maken hebben met het zwangerschapsverlof van financieel directeur (CFO) Daphne Smit. Zij heeft een cruciale rol in het proces en moet gesprekken voeren met potentiële aandeelhouders.
Omdat Coolblue mede door de coronacrisis zo goed presteert, lieten de aandeelhouders weten het geen probleem te vinden om te wachten tot na de zomer met de beursgang.
Volgens het Financieele Dagblad mikt het bedrijf op een waardering van 3 miljard tot 4 miljard euro, en in het gunstigste scenario zelfs 6 miljard euro.